مریم حیدری

تاریخ انتشار: مارس 4, 2024

انتقال پول از ایران به ترکیه (معرفی ۸ روش عالی)

انتقال پوب از ایران به ترکیه

در سال های اخیر، شرایط نسبتا خوب زندگی در ترکیه و شرایط آسان مسافرت، دریافت اقامت و شهروندی ترکیه، باعث مهاجرت عده زیادی به ترکیه شده است. بسیاری از آنها برای هزینه های زندگی، تحصیلی و یا خرید خانه در ترکیه و یا سرمایه گذاری نیاز به انتقال پول از ایران به ترکیه دارند .

قصد داریم در این مقاله به دور از جهت‌گیری از روی منفعت، همه روش‌های ممکن را معرفی کنیم و مزایا و معایب هر کدام را به تشریح برای شما باز کنیم، تا بهترین روش را بسته به نیازتان برای این کار انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

همراه بردن اسکناس و یا انتقال پول از ایران به ترکیه به صورت نقدی

برای افرادی که قصد مسافرت به ترکیه را دارند همیشه این سوال هست که در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟. و برای افرادی که قصد مهاجرت و دریافت اقامت ترکیه را دارند نیز اولین روشی که به ذهنشان می رسد این است که هر چقدر که پول نیاز داشتیم را در ایران به صورت اسکناس تهیه کنیم و آن را به همراه خود به ترکیه ببریم. اما مزایا و معایبی در این روش وجود دارد:

مزایامعایب
می‌توانید از موجودی قبلی که به عنوان سرمایه گذاری از قبل تهیه کرده اید استفاده کنید.سقف انتقال پول برای هر فرد در فرودگاه 5 هزار یورو و در مرزهای زمینی 2 هزار یورو است. یعنی عملا این روش برای مبالغ بالاتر قابل استفاده نیست.
نیازی نیست به کسی اعتماد کنید.خطر گم شدن و یا خدای نکرده سرقت.
فقط یک بار کارمزد موقع خرید پرداخت می‌کنید.نمی‌توانید از این روش، در مواقع اضطرار استفاده کنید.

انتقال پول از ایران به ترکیه به وسیله حواله بانکی و یا سوئیفت

یه دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، هیچ کدام از بانک‌های ایرانی به شبکه سوئیفت (SWIFT) متصل نیستند. به همین دلیل، امکان انتقال پول از ایران به ترکیه وجود ندارد. اگر در کشور ثالث دیگری حساب و پول دارید و یا دوستان و یا صرافی‌هایی هم وجود دارند که می‌توانند از طریق سوئیفت برای شما به ترکیه پول ارسال کنند.

اما باز هم این روش خیلی پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که حالا به فرض شما با استفاده از خدمات افتتاح حساب بانکی در ترکیه، حساب بانکی باز کردید. در صورتی که از این روش مبلغ زیادی به حساب شما واریز شود ممکن است حواله انجام شده به دلیل اینکه احتمالا توجیه مورد قبولی برای این حواله وجود ندارد، مبلغ مسدود شود و یا اینکه ممکن است مشکلات مالیاتی و حقوقی دیگری برای شما و فرد ارسال کننده حواله ایجاد گردد.

استفاده از شعب بانک‌های ایرانی در ترکیه

بانک‌های ملی و ملت در چند شهر ترکیه از جمله آنکارا و استانبول شعبه دارند ولی از آنجایی‌که تحریم‌های بین المللی گریبان‌گیر آنها هم شده است، عملا هیچ خدماتی در این زمینه ندارند. و مشخص می‌شود که از این طریق نمی‌توان به ترکیه پول انتقال داد.

انتقال پول در ایران به حساب دوستان و گرفتن ارز از آنها در ترکیه

شاید شما دوستانی در ترکیه داشته باشید و بخواهید در این زمینه از آنها کمک بگیرید. در این روش فرض می‌شود دوستان شما صراف نیستند و مزایا و معایب آن با توجه به این فرض گفته می‌شود.

مزایامعایب
ممکن است در مواقع اضطرار بهترین و سریع‌ترین راه باشد.احتمالا نباید دوست شما مبلغ زیادی در حساب خود داشته باشد. پس یکی از عیب‌های این روش، سقف انتقال آن است.
به دوست خود اعتماد دارید و نگران کلاه‌برداری نیستید.از آنجایی‌که احتمالا شما و دوستتان به قوانین بانکی و مالیاتی و میانبرها، چه در ایران و چه در ترکیه آشنایی ندارید در مبالغ بالا مشکلاتی خواهید داشت.
احتمالا دوستتان از شما کارمزد نمی‌گیرد.لطفا در مبالغ بالا تنها به دوستان خیلی نزدیک خود اعتماد کنید، پول زیاد ممکن است خیلی از آدم‌ها را وسوسه کند.

خرید اسکناس از صرافی‌هایی که کارت خوان ایرانی در ترکیه دارند

این روش در مواقع عادی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود، ولی در مواقع اضطرار و در مبالغ پایین قابل استفاده است. نکته دیگری که در این روش وجود دارد این است که تقریبا هیچ کدام از این دوستان صراف نیستند و کلمه صرافی که به صورت ریز در گوشه‌ای از تابلوی آن‌ها وجود دارد، هیچ مجوز قانونی ندارد. به همین دلیل این روش فقط در مواقع اضطرار و مبالغ پایین و آن هم با رعایت احتیاط پیشنهاد می شود.

مزایامعایب
درمواقع اضطرار راهی بسیار سریع است. البته این با این فرض است که شبه صراف موقع کارت کشیدن شما، ارز به شما تحویل دهد و منتظر به حساب نشستن مبلغ به حسابش نباشد.سقف استفاده از کارتخوان ایرانی برای هر کارت 50 میلیون تومان و برای هر کد ملی 100 میلیون تومان (استفاده از دو کارت بانکی مختلف) است.
 معمولا کارمزد بالایی درخواست می‌شود.
 متاسفانه طبق آمار و تجربه، این دوستان خیلی آدم‌های امین و مورد اعتمادی نیستند.

انتقال از طریق شرکت‌های خدمات پرداخت الکترونیک مانند پیپال، مانی گرام و …

در بسیاری از سایت‌ها، استفاده از شرکت‌های خدمات پرداخت الکترونیک و کارت بانکی بین المللی مانند پیپال (Paypal)، وبمانی (WebMoney)، پرفکت مانی (Perfect Money)، اسکریل(Skrill)، وسترن یونیون (Western Union) و … برای انتقال پول از ایران به ترکیه پیشنهاد می‌شود.

ولی از نظر متخصصین خدمات مالی، تقریبا این روش‌ها بدون استفاده هستند و در شرایط خاص، مبالغ کم و برای کسانی که به صورت کامل با آن‌ها آشنایی دارند، امکان‌پذیر است.

انتقال پول از ایران به ترکیه

معایب این روش انتقال پول از ایران به ترکیه

برخی از معایب این روش به شرح زیر است:

  • برای استفاده از آن‌ها نیاز به ساخت اکانت و تایید هویت است که بسیار سخت، زمان‌بر و گاها برای ما ایرانی‌ها غیر ممکن است.
  • غیر از وبمانی و پرفکت مانی که اجازه ساخت اکانت به ایرانی‌ها را می‌دهد، در باقی شرکت‌های پرداخت الکترونیک، استفاده و ساخت اکانت در آنها باید از روش‌های دور زدن تحریم انجام شود که خطرات زیادی دارد.
  • برخی از شرکت‌های خدمات الکترونیک مانند پیپال در ترکیه هم به دلیل توافق نرسیدن پیپال و دولت ترکیه بر سر مالیات، شعبه ای ندارند.
  • از آنجایی‌که ماهیت شرکت‌های پرداخت الکترونیک کمک به خریدهای بین المللی است و نه انتقال پول، ممکن است پول شما بلوکه شود، این مورد برای پیپال و اسکریل شدت بیشتری دارد.
  • تقریبا در همه شرکت‌های پرداخت الکترونیک، سقف انتقال پول زیر 5 هزار دلار است.
  • غیر از وسترن یونیون که دریافت آن در ترکیه راحت است، در باقی روش‌ها به سختی می‌توان کسی را در ترکیه پیدا کرد که این پول‌های الکترونیکی را به پول اسکناس و قابل استفاده تبدیل کند.
  • کارمزد انتقال از این روش‌ها بسیار بالاست. اگر کارمزد صرافی برای خرید و فروش را در نظر نگیریم، خود شرکت‌های خدمات الکترونیک هم کارمزدی بین 0.8 تا 5.5 درصد دارند. عملا استفاده از این روش ها، کارمزدی بالای 10 درصد برای شما خواهد داشت.

انتقال از طریق صرافی‌های مجاز و دارای مجوز ایران

شاید برای بسیاری این روش مطمئن‌ترین و امن‌ترین راه برای انتقال مبالغ بالا به ترکیه و یا کشورهای دیگر است. ولی ما در اینجا با دلیل به شما می گوییم این روش خیلی هم مطمئن نیست زیرا:

انتقال و خروج ارز از کشور طبق قوانین ایران برای صرافی‌های مجاز و دارای مجوز، تنها از طریق سامانه نیما و تنها برای محصولات فیزیکی که واردات آن از طریق گمرک انجام پذیر است. همچنین مراحل قانونی ثبت سفارش و مجوزها از ارگان های مربوطه گرفته شده است.

بنابراین اگر صراف دارای مجوزی قبول کرد این کار را برای شما انجام دهد مطمئن باشید این انتقال با مجوز و اختیارات قانونی آن، در تضاد است. او این کار را به صورت غیرقانونی انجام می‌دهد و دیگر مجوز صرافی او، تضمین کننده انتقال پول شما نیست. اگر صراف قبول نکرد شما ریال را به حساب شرکت تضامنی دارای مجوز صرافی او بزنید، در اینکه او به صورت غیرقانونی انتقال پول شما را انجام میدهد مطمئن شوید.

با این حال، مزایا و معایب این روش به شرح زیر است.

مزایامعایب
صراف به دلیل مجوزش، در صورت پیش آمدن مشکل برای پیگیری‌های حقوقی در دسترس است.کار از مسیر غیر قانونی و خارج از خدمات تعریف شده برای صرافی مجاز انجام می‌شود.
 معمولا ابتدا ریال واریز می‌کنید و بعد حداقل دو تا چند روز دیگر، معادل ارزی را در ترکیه تحویل می‌گیرید.
 کارمزد نسبتا بالاست(1درصد گفته می‌شود ولی عملا بالای 2 تا 3 درصد هزینه برای شما خواهد داشت)

انتقال پول به وسیله ارز دیجیتال و یا کریپتوکارنسی ها

انتقال پول از طریق تتر

قبل از اینکه این روش توضیح داده شود، ابتدا ارز دیجیتال تتر (Tether  و یا USDT)  تعریف می‌شود، چرا که در این مقاله، منظور ما از روش انتقال پول به وسیله کریپتوکارنسی ها، روش انتقال پول به وسیله تتر است.

تتر چیست؟

تتر یه نوع ارز دیجیتال با ثبات (Stable Coin)و در واقع قدرتمندترین ارز دیجیتال با ثبات و با پشتوانه دارایی فیزیکی است که ارزش آن همواره نزدیک 1 دلار است.

در صورت نوسان های شدید ارزهای دیجیتال دیگر به دلیل افزایش و یا کاهش سریع تقاضای آن ممکن است ارزش تتر به صورت کوتاه مدت و حداکثر چند روزه در بازه 0.99 تا 1.01 دلار تغییر کند. و پس از فروکش کردن میزان تقاضا دوباره به 1 دلار بسیار نزدیک می شود.

در این روش شما از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، با ریال تتر می‌خرید و سپس آن را در ترکیه نقد می‌کنید و ارز مورد نظر خود را تحویل می‌گیرید.

مزایا و معایب این روش

مزایامعایب
انتقال تتر بین کیف پول شما و صراف ترکیه خیلی سریع (بین 1 تا 10 دقیقه) انجام می‌شود و می‌توانید معامله پایاپای و کم ریسک انجام دهید.شاید برای برخی اسم ارز دیجیتال هم معنی ارز بیت کوین که ارز پر نوسان و پر ریسکی است، تلقی شود و در مورد آن موضع گیری غیرمنطقی و منفی داشته باشند.
احتمال مسدودی و یا سرقت ندارد و مشکل تحریم در آن وجود ندارد.کمی بلدی و دقت می‌خواهد، چرا که اشتباه در وارد کردن آدرس کیف پول مقصد، ممکن است، پول شما به صورت کامل غیر قابل استفاده گردد. (معمولا با احتمال 1 در میلیون اتفاق می‌افتد ولی بالاخره احتمال است)
سقف ندارد و برای هر عددی قابل انجام است.ممکن است شخصی که از آن تتر میخرید و یا به آن تتر می‌فروشید، کلاهبردار باشد. البته خبر خوب این است که صرافی‌های قابل اعتماد بسیاری در ایران برای خرید فعالیت می‌کنند و برای فروش هم می‌توانید از مبادله پایاپای استفاده کنید.
کارمزد انتقال بسیار پایین است(زیر 1 دلار برای هر مبلغی) و کارمزد صراف ها هم به دلیل وجود رقابت شدید در این بازار پایین است (عموما 1 درصد). 

جمع بندی مطالب و روش های انتقال پول از ایران به ترکیه

در این مقاله انواع روش‌هایی که برای انتقال پول از ایران به ترکیه وجود دارد معرفی و بررسی شدند. همچنین مزایا و معایب هر کدام گفته شد. انتخاب هر یک از روش‌ها بستگی به نیاز، مقدار و در دسترس بودن افراد برای کمک به استفاده از آن روش ها دارد. برای پایان دادن به مقاله لازم است چند نکته تکمیلی به مقاله اضافه گردد.

  1. در خرید و فروش های ارزی خود، خیلی حریص نباشید، هرگز کارمزد کمی پایینتر را با شخص یا صرافی امین عوض نکنید.
  2. اگر به تازگی در ترکیه حساب باز کرده اید و پاسپورت ترکیه ندارید، از دریافت مبالغ بالا به صورت حواله در حسابتان خودداری کنید. سعی کنید از هر یک از روش های بالا استفاده کردید مبالغ بالا را به صورت اسکناس در ترکیه دریافت کنید.
  3. اگر قصد خرید خانه در ترکیه را دارید، حتما پول خود را به صورت دلار و یا یورو و به صورت نقدی در حساب خود قرار دهید. انتقال از طریق حواله در کنار خطرات مسدودی، امکان دریافت معافیت مالیاتی ارزش افزوده برای خانه‌های نو را از بین می‌برد و این ممکن است 1 تا 18 درصد به ضرر شما شود.

سوالات متداول

بهترین روش انتقال پول از ایران به ترکیه چیست؟

برای مبالغ پایین، انتقال از طریق حمل پول نقد و برای مبالغ بالا، انتقال از طریق صرافی های مجاز دارای مجوز و یا ارز دیجیتال تتر.


اگر بیشتر از حد مجاز تعریف شده در فرودگاه ارز داشته باشم چه اتفاقی میافتد؟

اگر پول شما کشف نشود اتفاقی نمیفتد ولی اگر کشف شود در صورتی که مبلغ شما خیلی زیاد نباشد فقط مازاد از شما گرفته می شود و بعدا با دردسرهایی می توانید مابقی را پس بگیرید ولی اگر مبلغ شما خیلی زیاد باشد علاوه بر از دست دادن پول، با مشکلات کیغری قاچاق هم روبرو خواهید شد.


آیا می شود از طریق بیت کوین هم به ترکیه پول انتقال داد؟

بله بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال است و از طریق همه انواع ارزهای دیجیتال می توان مانند تتر به عنوان روشی برای انتقال پول استفاده کرد. اما مساله ای که وجود دارد نوسانات گاها شدید ارزهای دیجیتال بی ثبات مانند بیت کوین است که ممکن است برای افراد بی تجربه، باعث ضرر شود.


آیا شما ارز دیجیتال تتر من را در ترکیه تبدیل به دلار می کنید؟

کار تخصصی ما خرید و فروش ملک در ترکیه است و نه صرافی و این کار جز خدمات ما نیست ولی اگر خرید خانه شما از طریق ما انجام شده باشد، صرافی های مطمئنی به شما معرفی می کنیم و صحت انجام تراکنش از طریق آنها را برای شما تضمین می کنیم.


سخن پایانی

امیدواریم که با مطالعه مقاله حواله لیر و انتقال پول از ایران به ترکیه پاسخ خود را گرفته باشید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید، از طریق بخش نظرات همین صفحه سوالات خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پشتیبانی صرافی ریال

پاسخگوی سوالات ارزی شما هستیم

پشتیبانی صرافی ریال

پاسخگوی سوالات ارزی شما هستیم

پشتیبانی صرافی ریال