مریم حیدری

تاریخ انتشار: مارس 4, 2024

ارزهای دیجیتال در ترکیه ممنوع است؟ استفاده از ارزهای دیجیتال در ترکیه و قوانین 2023

ممنوعیت ارزهای دیجیتال در ترکیه

ارزهای دیجیتال در ترکیه نیز طی سال‌های اخیر مانند انواع کارت بانکی بین المللی همچون سرتاسر جهان رشد بسزایی داشته است. فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه دریافت و پرداخت و استخراج آنها صورت گرفته است.

در این مقاله قصد داریم به موضوع ارزهای دیجیتال در ترکیه و قوانین مربوط به آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال، مطلب صرافی های ارز دیجیتال در ترکیه را مشاهده کنید.

ارزهای دیجیتال در ترکیه

طی سال‌های اخیر در ترکیه بازار خرید و فروش ارزهای دیجیتال یا کریپتو رونق فراوانی یافته است. شرکت‌های خارجی بسیاری نیز در این کشور شروع به فعالیت کرده‌اند.

از این میان شرکت‌های ترک نیز پا به عرصه گذاشته و خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده تا پایان سال 2021 تعداد 300 میلیون کاربر کریپتو در جهان فعال هستند که از میان آنها کشورهای زیر رتبه های اول را در اختیار دارند:

کشورتعدا کاربر ( میلیون نفر)
هند100
آمریکا27
نیجیریه13
ویتنام6
بریتانیا3.3

بیشترین دارندگان کریپتو نیز در کشورهای زیر هستند:

اوکراینروسیهونزوئلاکنیاآمریکا

ترکیه نیز با 2،476،418 دارنده کریپتو در رتبه 28 این فهرست قرار گرفته است که نسبت آن به کل جمعیت 94.2 درصد است.

آیا ارزهای دیجیتال در ترکیه ممنوع است؟

ترکیه از کشورهایی است که قوانینی را در رابطه با ارزهای دیجیتال تصویب و اجرایی کرده است. در این راستا هیئتی نیز برای نظارت و صدور مجوز فعالیت به شرکت‌های فعال خارجی و داخلی این حوزه مشخص شده است.ترکیه از کشورهایی است که قوانینی را در رابطه با ارزهای دیجیتال تصویب و اجرایی کرده است. در این راستا هیئتی نیز برای نظارت و صدور مجوز فعالیت به شرکت‌های فعال خارجی و داخلی این حوزه مشخص شده است.

شرکت‌های فعال در این حوزه در ترکیه دارای پلتفرم‌های متنوعی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید مستقیماً از حساب خود در بانک، پول به این پلتفرم‌ها واریز یا برعکس پول حاصل از معامله ارزهای دیجیتال را به حساب بانکی خود واریز کنید.

دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین نیز از جمله این امکانات هستند. ترکیه جزو کشورهایی است که از این امکانات استفاده می کند و در حال حاضر نیز بیش از 8 دستگاه از آن تنها در مناطق مختلف استانبول مشغول به کار هستند.

خودپرداز بیت کوین در ترکیه

ارز دیجیتال ملی ترکیه

ترکیه از سال 2020 پروژه‌ای را راه اندازی کرده که قرار است تا پایان سال 2022 اجرایی شود. در این طرح بانک مرکزی ترکیه به‌دنبال عرضه لیر دیجیتال است و اگر این اتفاق بیفتد ترکیه جزو معدود کشورهایی خواهد بود که در این زمینه پیشرو هستند. در حال حاضر چین توانسته با بکارگیری یوآن دیجیتال مراودات تجاری بر مبنای آن را شکل دهد.

این ارزهای دیجیتال بر مبنای فناوری بلاکچین شکل می‌گیرند و از این تکنولوژی برای ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌نمایند. هدف از اجرای این طرح در ترکیه نیز ایجاد نقشه راه برای توسعه اکوسیستم FINTECH در کشور است.

قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در ترکیه

طبق آخرین قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در ترکیه، معاملات رمز ارزها باید در چهارچوب‌های زیر باشند:

  • ساکنین ترکیه صرفاً می‌توانند دارایی‌های کریپتویی و ترکنش‌های انجام شده خود از طریق شرکت‌های خارج از کشور را صرفاً از طریق نهادهای دارای مجوز CMB (هیئت بازار سرمایه ترکیه) انجام دهند.
  • خدمات نگهداری دارایی‌های رمزنگاری شده فقط توسط بانک‌ها یا سایر نهادهای دارای مجوز CMB ارائه می شود و زیر نظر سازمان نظارت بر بانکداری BRSA قرار می‌گیرد.
  • دارایی‌های رمزنگاری شده و پول نقد مشتریان از یکدیگر جدا هستند و هر کدام از دارایی‌های مشتری مشمول هیچ ضمیمه، تعهد یا اقدامی در دارایی و ورشکستگی یکدیگر نیستند.
  • قراردادهای معاملاتی دارایی‌های رمزنگاری شده مشتریان در پلتفرم‌ها باید به‌صورت کتبی یا از طریق قرارداد راه دور منعقد شود. اصول و رویه‌های لازم الاجرا نیز توسط CMB تعیین شده است.
  • CASP مسئول اصلی خسارات ناشی از فعالیت‌های غیر‌قانونی، عدم تعهد در تحویل، حملات سایبری، خطاهای فنی، اشتباهات عملیاتی یا هرگونه خسارات ناشی از سوء استفاده پرسنل خود خواهد بود. در همین راستا، پیش نویس این لایحه مسئولیت گسترده‌ای را متوجه شرکت ارائه دهنده می‌کند تا از حقوق سرمایه گذاران محافظت کند.
  • پلتفرم‌ها هزینه‌ای را با نرخی که هر ساله CMB مشخص می کند به CMB پرداخت می‌کنند.
  • ابزارهای بازار سرمایه واجد شرایط انتشار، در قالب دارایی‌های رمز نگاری شده خواهند بود.
مالیات ارز دیجیتال در ترکیه

قوانین استفاده برای مشتریان پلتفرم‌ها

  • ساکنان ترکیه می‌توانند دارایی‌های کریپتو را فقط از طریق نهادهای دارای مجوز CMB معامله کنند. البته این سازمان حق دارد برای تراکنش‌های فروش کریپتو استثنائاتی نیز قائل شود.
  • مشتریان، دارایی‌های رمزنگاری شده خود که توسط پلتفرم‌ها نگهداری می‌شود را می‌توانند به سایر پلتفرم‌ها منتقل کنند.

نظارت بر معاملات دارایی‌های ارز دیجیتال

  • اشخاص حقیقی و حقوقی زیر نظر CASP که فعالیت‌های غیر مجاز در حوزه ارزهای دیجیتال انجام دهند مشمول مجازات حبس از 3 تا 5 سال و جریمه قضایی تا سقف یک میلیون لیر خواهند شد
  • مشتریانی که ارزهای دیجیتال را در پلتفرم‌های غیر مجاز معامله کنند مشمول جریمه به میزان تراکنش مربوطه خواهند شد
  • بنا به درخواست CMB سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات این حق را خواهد داشت که دسترسی به وب سایت‌هایی که در آنها اطلاعیه‌ها و آگهی‌های مغایر با اصول تعیین شده توسط این نهاد نمایش داده می شود را مسدود نماید

قوانین مالیاتی ترکیه برای ارزهای دیجیتال

با توجه به نوپا بودن ارزهای دیجیتال در جهان و ترکیه، هنوز قوانین مالیاتی مدونی تهیه و ابلاغ نشده است اما طبق قوانین موجود، اگر هیچ معامله‌ای با پول رمزنگاری شده انجام نشده باشد و ارزش آن در طول زمان افزایش یافته باشد مالیات بر درآمد اخذ می شود.

در صورتیکه ارزهای دیجیتال خرید و فروش یا مبادله شوند نیز سود سرمایه محسوب می‌شود و مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. البته پرداخت مالیات با کارمزد انتقال پلتفرم‌ها متفاوت است.

صرافی‌های ارز دیجیتال در ترکیه

یکی از موارد مهم در انتخاب صرافی ارز دیجیتال در ترکیه قابل اعتماد بودن و سرویس‌دهی سریع و با کیفیت است. صرافی‌های مختلفی در ترکیه فعالیت می‌کنند که از میان آنها می‌توان به بایننس و اف تی ایکس در بین صرافی‌های خارجی و بی تی سی تورک و پاریبو در بین پلتفرم‌های داخلی اشاره کرد.

با اطلاعاتی که داده شد پی بردیم ترکیه جزو کشورهایی است که دارای قوانینی برای استفاده و مبادله رمز ارزهاست و شرکت‌های معتبر بین المللی و داخلی در آن با مجوز مشغول فعالیت هستند. از این رو کسانی که به خرید و فروش و نگهداری رمز ارزها مشغول هستند می‌توانند از امکانات این کشور در این حوزه بهره‌مند گردند.

سؤالات متداول

آیا برای ایرانی‌های ساکن ترکیه امکان ثبت نام و استفاده از بایننس وجود دارد؟

طبق قوانین بایننس افراد ایرانی امکان استفاده از این پلتفرم را ندارند اما با داشتن گواهینامه ترک می‌توانید اقدام به وریفای اکانت خود نمایید. البته قوانین هر روز در حال تغییر هستند و ممکن است شرایط بایننس نیز تغییر کند.


مالیات خرید و فروش رمز ارز چطور دریافت می‌شود؟

شما زمانی که در صرافی‌ها خرید یا فروش انجام می‌دهید هزینه کارمزد و مالیات از مبلغ دریافتی کسر می‌شود و مابقی به حساب شما در صرافی منتقل می‌شود.


آیا محدودیتی از طرف دولت برای برخی صرافی‌ها اعمال می‌شود؟

بله، همانطور که در مقاله گفته شد صرافی‌هایی که فاقد مجوزهای لازم باشند امکان فعالیت در ترکیه را ندارند و سایت‌هایشان فیلتر هستند.


آیا استخراج ارزهای دیجیتال در ترکیه به‌صرفه هست؟

این موضوع بسته به نوع ارز استخراجی و دستگاه استخراج متفاوت است. هم اکنون استخراج رمز ارزهای بر پایه اتریوم در ترکیه انجام می‌‎شود که مصرف برق کمتری به نسبت بیت کوین دارد؛ اما با توجه به بالا بودن هزینه‌های انرژی در ترکیه، این کشور جزو کشورهای مناسب برای استخراج رمز ارزها به‌شمار نمی‌‎‌رود.


1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پشتیبانی صرافی ریال

پاسخگوی سوالات ارزی شما هستیم

پشتیبانی صرافی ریال

پاسخگوی سوالات ارزی شما هستیم

پشتیبانی صرافی ریال